مطالبی پيرامون جن

 
آيا مي توان با جنيان ارتباط برقرار كرد

يكي از مسائل بسيار جذاب قابل بررسي در مبحث موجودات ماوراؤالطبيعه ، ارتباط برقرار كردن با آنهاست . برقراري ارتباط با اين موجودات به طرق گوناگون و به دلايل متفاوتي ممكن است صورت گيرد. يكي از انواع ارتباطات ، تسخير جن است ، كه البته امري است ممكن و واقعي . بنابر مشاهدات عيني ، عده اي قادرند جن و حتي شيطان را به استخدام خويش درآورند، مانند مرتاضان و ساحران كه در بعضي از كشورهاي آسيايي مانند هند با نام «جوكيه » (هنديان طايفه اي از عابدان و عالمان را جوكيه مي نامند) معروفند و با رياضتهاي خاص ، كه اكثر آنها نيز غير شرعي است ، قادر به اين امر مي شوند و حتي افرادي ، بعضي از جنيان را براي مقاصد سودجويانه خود به كار برده و از آنها براي يافتن اموال مسروقه يا برخي امور پنهاني بهره مي گيرند. نوع ديگري از برقراري ارتباط كه از قديم الايام در جاي جاي دنيا و در بين اقوام مختلف مرسوم بوده ، روش جن گيري است ، كه معمولا براي انسانهايي كه مورد هجوم شيطان و يا يك جن شرير قرار مي گيرند و به اصطلاح جن زده مي شوند، مورد استفاده قرار مي گيرد. در چنين شرايطي جهت خارج كردن جن و شيطان از كالبد و وجود انسانهاي مبتلا عملياتي صورت
مي گيرد و به گفته شخص مبتلا و شاهدان ، در بسياري از مواقع نتيجه مثبت حاصل و شخص جن زده درمان شده است . حتي در كشور خودمان نيز افرادي وجود دارند با نام «مامازار» و يا «بابازار» كه با مراسم خاصي اقدام به اين كار مي كنند.
نوع ديگري از ارتباط، احضار ارواح مي باشد و همانطور كه گفتيم در واقع اين نوع ارتباط، تماس با جنيان است و در واقع جن با اختيار خود با اين مدعيان تماس مي گيرد و به واسطه تواناييهايش آنها را راهنمايي مي كند و گاهي با شيطنتهايي موجب فريب آنها نيز مي گردد. اما قرآن كريم راجع به تسخير جن و شيطان تنها از حضرت سليمان (ع) ياد مي كند، چنان كه آمده است :
«و برخي از شيطانها براي حضرت سليمان (ع) غواصي مي كردند و كارهاي ديگري جز اين انجام مي دادند و ما نگهبان آنها بوديم ». (سوره انبيا آيه ۸۲) بنابراين آيه ، جن هايي كه در تسخير حضرت سليمان (ع) بودند، از نوع جن هاي شرير و بد بوده اند
نه از نوع صالحان و خوبان و بنا به روايات موجود، جن هاي صالح و خوب به اذن الهي از روي رضا و ميل در خدمت پيامبران و امامان و بزرگان در مي آيند. قسمتي از جنيان مانند باد در هوا پراكنده اند، ممكن است همه جا باشند و در بين انسانها رفت و آمد كنند و با آنان همزيستي مسالمت آميزي داشته باشند، چنان كه در پاره اي از مناطق معتقدند كه «اين موجودات در همه جا وجود دارند، ولي در دل شبها فعاليت آنها بيشتر شده و مجالس عروسي يا بزم خود را در حمامها، سردابها، مخروبه ها، گورستانها، زيرزمينها، آب انبارها و... برپا مي كنند، ولي در صحراها، كنار چشمه ها، زيردرختان بي خار هم وجود دارند و شبها در خانه ها به بازي و گشتن مشغولند و چه بسا بارها از روي رختخواب انسانهاي در حال خواب نيز عبور مي كنند». (روح هاي تسخير شده ، ص ۱۶۰) و يا در اقيانوس آرام جزيره اي است به نام «كارينا»، در آن جزيره در خانه هر يك از مردم تختخوابي مجلل است كه بهترين فرشها و پارچه ها را روي آن گسترده اند و عجيب آن است كه اهل منزل حق ندارند روي اين تختخواب بخوابند; چرا كه معتقدند ارواح به سراغ آنان مي روند و اين ارواح به چند ساعت خواب احتياج دارند و اين تختخواب هم
براي خفتن آنها در نظر گرفته شده و بانوي خانه موظف است هر روز صبح وسايل روي تختخواب را در معرض نور خورشيد قرار دهد و آماده استقبال از روحها شود. (اشباح و ارواح ) آيا واژه بسم الله موجب دوري جن مي شود پر واضح است كه «بسم االله » نه تنها در دفع و جلوگيري از شيطان (جن شرير و بد) مفيد است ، بلكه در رفع و دور كردن آن نيز مي تواند موثر واقع شود، چنان كه امام صادق (ع) از رسول گرامي اسلام (ص ) نقل مي كند كه فرمود: «هنگامي كه سفره غذا را
مي گسترانند چهارهزار فرشته بر دور آن جمع مي شوند، اگر بنده بسم الله گفت ، فرشتگان مي گويند: خدا بر شما و غذايتان بركت فرستد و به شيطان خطاب مي كنند كه بيرون رو اي فاسق ! تو را برايشان سلطنتي نيست و اگر بسم الله نگفت ، فرشتگان به شيطان مي گويند: بيا اي فاسق و با اينها غذا بخور». (كافي ، ج ۶، ص ۲۹۲) علامه طباطبايي (ره ) مي فرمايد: «تقسيم آيه مباركه (بسم الله الرحمن الرحيم ) در مربعات به حروف ابجد براي جنيان و افراد مبتلا به جن مفيد است .
آنچه مسلم است ، اين است كه گفتن نام خدا مي تواند در دور كردن جني كه با خدا دشمن است موثر واقع شود، ولي در بسياري از اوقات اذيت و آزار جنيان به واسطه عملي است كه از سوي انسان به طور ناخودآگاه صورت گرفته و موجب خشم بسيار جن گرديده است و اين دليلي بر بي ايماني و بي اعتقادي جن به اين واژه نيست ، بنابراين ذكر آن نه تنها او را دور نخواهد ساخت ، بلكه عاصي خواهد كرد و البته جنيان بي آزار و صالح هم هرگز با واژه كريمه بسم الله دور نخواهند شد.

جن در اديان ديگر چگونه است

همه مذاهب الهي در جهت رشد و آگاهي انسان نسبت به نظام آفرينش شكل گرفته و به يك اندازه از روح الهي برخوردار گرديده اند. هر يك از پيامبران نيز در طول بشريت براي تكميل دين ديگري مبعوث شده و انسانها را به سوي كمال و هدايت رهبري كرده اند. بنابراين وقتي كاملترين و آخرين دين خدا موجودي با نام جن را مسجل مي دارد، خود مهمترين دليل براي حجت داشتن اين موجود در اديان ديگر است . آيه اي از سوره احقاف كاملا مبين اين موضوع است كه قبل از ظهور دين اسلام جنياني بوده اند كه يهودي و مسيحي بوده اند و بعد از استماع آيات خداوند به دين اسلام ايمان آوردند. جنيان گفتند: «اي قوم ما! ما كتابي شنيديم كه بعد از موسي نازل شده و كتابهاي پيشين را تصديق مي كند و به حق و راه راست هدايت مي نمايد». (سوره احقاف ،آيه ۳۰) در انجيل آمده است : «آنان (جنيان ) با تو مي جنگند، ولي بر تو پيروز نمي شوند». (انجيل مقدس ، آيه ۱۹)در تورات و انجيل پيش از اين كه نامي از جن به ميان آيد، از شيطان و ابليس ياد شده و البته از آنجايي كه هيچ كدام از اين كتابها مرجع اصلي نمي باشد به مفاد آن نمي توان استناد كرد، در هر حال از آيه هاي قرآن كريم اين طور مستفاد مي گردد كه عيسي (ع) و موسي (ع) جنيان را باور داشته و آنها را به دين خود درآورده اند.

و اما جنيان در آيين زرتشت

در آيين زرتشت موجودات و مخلوقات جهان به دو دسته خير و شر تقسيم مي گردند; خيرات آنهايي هستند كه وجودشان براي نظام عالم لازم است و آفريده اهورامزدا هستند و شرات آنهايي را گويند كه موجب شر و زيانند و مخلوق اهريمن . در روايات دين زرتشتي نيز از جن با عنوان «جني » نام برده شده و آن را به صورت ماده ديوي كه در موقع آفرينش آسمانها
توسط اهورامزدا، با نعره هاي مكرر خود اهريمن خفته را بيدار و او را براي نبرد با اهورا مزدا تعليم داد، معرفي مي كند. قابل ذكر است كه جهان بيني اسلامي همانند زرتشت ، جهان و موجودات را به خير و شر تقسيم نمي نمايد و معتقد است كه همه چيز زيبا و به جا آفريده شده و همه چيز مخلوق ذات احديت است .